0

Verzadigd vet vs onverzadigd vet

Onverzadigd vet past in een gezonde voeding. Onverzadigd vet verlaagt het ldl -cho lesterol van het bloed. Een te hoog ldl-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten en kan uiteindelijk leiden tot hart- en vaatziekten. Om de kans op hart - en vaatziekten te verlagen, is het van belang producten met veel verzadigd vet. Als ezelsbruggetje geldt: verzadigd vet verkeerd, onverzadigd vet. Eet nooi t teveel vet en gebruik producten met onverzadigde vetten alleen als vervanging van producten met verzadigde vetten. Verzadigd vet kan het slechte lichaam cholesterol in het bloed kan laten stijgen. Om je cholesterolgehalte op peil te houden, is het belangrijk dat je de juiste vetten kiest. Er zijn verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Wat is het verschil?

verzadigd vet vs onverzadigd vet

Onverzadigd vet - wikipedia

Op mijn blog lees je daar meer over. Bronnen 1 Patty w siri-tarino, qi sun, Frank. Hu en Ronald m krauss (2010) Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with stress cardiovascular disease deel jicht dit artikel.

verzadigd vet vs onverzadigd vet

de vorm zoals we die in de natuur aantreffen. Extra gezonde essentiële vetten, er is én groep meervoudig onverzadigde vetten die ik graag nog even wil uitlichten. Dat zijn namelijk de essentiële vetten, zoals omega-3 dat in visolie zit. Deze groep vetten heten essentiële vetten omdat ons lichaam die nodig heeft, maar niet zelf kan aanmaken. Wij moeten die dus via onze voeding binnenkrijgen. Conclusie vetten zijn gezonder voor ons dan veel mensen denken. Sterker nog, er zijn zelfs essentiële vetten die ons lichaam nodig heeft maar niet zelf aanmaakt. Deze vetten moeten wij via onze voeding binnenkrijgen. Het is wel verstandig om je te realiseren dat niet alle vetten hetzelfde zijn. Verzadigde en onverzadigde vetten, maar ook enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten hebben allemaal afzonderlijke eigenschappen in onze voeding en in ons lichaam.

Is margarine nog steeds ongezond?

Verzadigde vetten en onverzadigde vetten: de verschillen

Van verzadigd vet werd jarenlang aangenomen dat het ongezond. Deze vetsoort zou direct verantwoordelijk zijn voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Die aanname ontstond ongeveer 50 jaar geleden, maar is toen nooit goed onderzocht. Toch hebben voedselfabrikanten, overheden en de media die informatie voor waar aangenomen. Zo kon het gebeuren dat wij heel lang verkeerd zijn voorgelicht. Allerlei nieuwe onderzoeken wijzen uit dat die link niet juist. Sterker nog, verzadigd vet is een hele goede bouw- en brandstof. Onverzadigde vetten warmond zijn op zichzelf ook hele goede bouw- en brandstoffen voor ons lichaam. Deze vetten hebben een positieve invloed op ons cholesterol waardoor het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Het is bij onverzadigde vetten wel belangrijk om goed te letten op het verschil tussen enkelvoudig en meervoudig verzadigde vetten. Meervoudig onverzadigde vetten zijn heel fragiel en minder geschikt om te verhitten.

verzadigd vet vs onverzadigd vet

Olijfolie, pindas, arachideolie en vetten in vruchten zoals avocados zijn bronnen van enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Voorbeelden van meervoudig onverzadigde vetten zijn zonnebloemolie, sojaolie, noten en visolie. Het grootste verschil is dat enkelvoudig onverzadigde vetzuren sterker zijn dan meervoudig onverzadigde vetzuren. Je kan ze beter bewaren en ze kunnen beter tegen bepaalde invloeden van buitenaf, zoals zuurstof en hitte. Meervoudig verzadigde vetten zijn gevoelig voor blootstelling aan zuurstof en hitte. Zuurstof en warmte laten deze vetzuren sneller oxideren. Geoxideerde vetten zijn eigenlijk bedorven en dat is natuurlijk niet goed voor de gezondheid. Welke vetten zijn gezond? Veel mensen denken dat verzadigd vet niet gezond is en onverzadigd vet wel gezond. Dat is niet (helemaal) waar. Behalve transvetten heb je elke soort vet nodig.

Verzadigd vet vs Onverzadigd vet - i love health

Zeg maar de leider. Het koolstofatoom is de leider omdat dit atoom verbindingsplekken heeft. En aan die plekken kunnen andere atomen zich verbinden met het koolstofatoom. Enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren, nu we dit weten gaan we nog én stapje verder. Onverzadigde vetten zijn extra namelijk onder te verdelen in enkelvoudig en meervoudig onverzadigd vetzuren. Bij onverzadigd vet heeft het koolstofatoom verbindingsplekken over omdat andere atomen daar niet aan zijn gekoppeld. Om die plek toch te gebruiken, kunnen koolstofatomen ook onderling met elkaar koppelen. Als koolstofatomen zich op én plek met elkaar verbinden zijn het enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Als koolstofatomen op meerdere plekken koppelen zijn het meervoudig onverzadigde vetzuren. Enkelvoudig en meervoudig vet in onze voeding. Net als verzadigd en onverzadigd vet hebben ook enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren verschillende eigenschappen in onze voeding. verzadigd vet vs onverzadigd vet

Het echte verschil tussen verzadigd en onverzadigd vet. Het uitleggen van de echte verschillen tussen verzadigd en onverzadigd vet kost iets meer woorden. Deze zijn namelijk iets ingewikkelder. Om te beginnen moet je, om die verschillen te kunnen zien, vetten honderden pijn keren uitvergroten. Dat kan bijvoorbeeld met een microscoop. Pas dan zie je de allerkleinste deeltjes waaruit iets is opgebouwd. Die deeltjes heten atomen. Vetten zijn opgebouwd uit twee elementen: glycerol en vetzuren. Vetzuren bestaan weer uit koolstofatomen (C) en waterstofatomen (H). Deze twee atomen kunnen zich aan elkaar vasthechten. Hierbij is het koolstofatoom de verbindende factor.

Onverzadigde en verzadigde vetten gezondheidsnet

Andere zijn heel erg ongezond en kunnen bij een stelselmatige overdosis zelfs dodelijk zijn, zoals transvetten. Om het verschil tussen gezonde en ongezonde vetten beter te begrijpen, leg ik hieronder het verschil uit stress tussen de twee hoofdsoorten: verzadigd en onverzadigd vet. Verzadigd en onverzadigd vet in onze voeding. Alle vetten in onze voeding zijn een combinatie van verzadigde en onverzadigde vetten. Maar een van deze twee vetten is altijd in de meerderheid. Bij vlees en zuivelproducten zoals melk, kaas en boter is verzadigd vet in de meerderheid. Er zijn ook een paar plantaardige bronnen met verzadigd vet zoals kokosvet en palmolie. Onverzadigd vet zit vooral in plantaardige bronnen zoals noten, zaden en avocados en in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, olijfolie en vloeibare bak- en braadproducten. Ook de vetten in vis bestaan vooral uit onverzadigde vetten. Met het blote oog kan je een groot verschil tussen deze twee vetsoorten waarnemen. Verzadigde vetten hebben bij kamertemperatuur namelijk een vaste, gestolde vorm. Onverzadigde vetten zijn vloeibaar bij kamertemperatuur.

verzadigd vet vs onverzadigd vet

En om alle cellen te laten doen wat ze moeten doen is brandstof nodig. Dus om spiercellen te laten bewegen is brandstof nodig. Voor al onze denkprocessen is brandstof nodig. Zelfs tijdens het slapen heeft je lichaam brandstof nodig. Vet is zowel een hele belangrijke bouwstof als ook een goede brandstof voor ons lichaam. Bovendien is vet een transportmiddel voor vitamines a, d. En het werkt als isolatiemateriaal om ons warm te houden. We hebben dus vetten nodig om goed te functioneren. Maar net als bij koolhydraten moeten het wel de juiste vetten zijn en in de juiste hoeveelheid. Sommige vetten zijn extreem gezond, zoals omega-3.

Welke vetten zijn ongezond?

Vet, (on)gezond eten en afvallen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hierbij heeft vet een bijzonder slechte naam. Maar is dat wel terecht? Hoog tijd om het onderwerp vet eens goed onder de hoge loep te nemen. In dit artikel kijken we wat vet precies. Ook zoomen we in op het verschil tussen verzadigd en onverzadigd vet en kijken we welke vetten gezond zijn en welke niet. Laten we van start gaan met een algemene uitleg over vet. Wat is het en wat doet ons lichaam ermee? Het menselijk lichaam bestaat uit maar liefst 100.000 miljard cellen die zijn onder te verdelen in 200 verschillende soorten. Bijvoorbeeld cellen die onze beschermende huid vormen, oogcellen die ervoor zorgen dat we kunnen zien, spiercellen waarmee we bewegen en hersenencellen voor alle denkprocessen. Om cellen te maken en ze te laten doen wat ze moeten doen, heeft ons lichaam twee dingen nodig: bouwstoffen en brandstoffen. Bouwstoffen zijn nodig omdat de cellen in ons lichaam regelmatig worden ververst.

Verzadigd vet vs onverzadigd vet
Rated 4/5 based on 752 reviews
SHARE

verzadigd vet vs onverzadigd vet Epoqokef, Sat, May, 05, 2018

En zonder vet in je voeding heb je niets aan de vitamines a, d, e. Deze vitamines lossen alleen op in vet en kunnen alleen op die manier door het lichaam benut worden. Vetten vervullen essentiële functies in het lichaam. Van het totaal dagelijks aantal calorieën mag 20 a 40 bestaan uit vet, volgens de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Bij (neiging tot) overgewicht is dit maximaal.

verzadigd vet vs onverzadigd vet Fazyr, Sat, May, 05, 2018

Koolhydraten zijn onder andere goed als brandstof voor je lichaam. Eiwitten zijn onder andere goed als bouwstof voor je lichaam. Ook vetten dienen onder andere als brandstof en bouwstof.

verzadigd vet vs onverzadigd vet Okuqewyf, Sat, May, 05, 2018

Of je nu gezond wilt eten, afvallen of een speciaal dieet volgt: ook vetten zijn essentieel in je voeding. Minder vet en meer onverzadigd vet. Dit bereik je niet alleen door de productkeuze en de hoeveelheid vet, maar ook door de bereidingswijze. Vetarm bakken en geen boter op je brood is net zo goed ongezond als veel en onverzadigd vet. Vet: hoeveel en waarom?

Voeg een reactie

Jouw naam:


Commentaar:
Code van afbeelding: